Paulina Pior – Grey Card / Szara Karta – wystawa (od 12 IX do 19 X)
Seria „Grey Card” to subtelny zapis codzienności – fragmentów, wspomnień i drobnych zdarzeń, które zwykle umykają uwadze artystki. Artystka korzysta z fotograficznego gestu notowania rzeczywistości, by uchwycić to, co efemeryczne, malując sceny, które choć banalne – zyskują trwałość i obecność.
Tytułowa „Szara Karta”, używana w fotografii do kalibracji barw i światła, staje się w jej obrazach metaforą pamięci i sposobu widzenia. W neutralnych tonacjach kryją się fragmenty przestrzeni, przedmioty i detale, które zwykle pozostają w tle – jakby uchwycone między jednym a drugim ujęciem, w miejscu, które pozostaje poza kadrem. Obrazy odsłaniają ulotne ślady przygotowania i gest tworzenia, a jednocześnie pozwalają spojrzeć na codzienność oczami, które rejestrują, a zarazem poddają refleksji.
„Grey Card” to próba uchwycenia delikatnych śladów codzienności – tego, co niepozorne, a jednocześnie znaczące, bo współtworzy tkankę jej doświadczeń. Obrazy stają się swoistym pamiętnikiem chwili, w którym zwyczajność, choć ulotna, zyskuje rangę.
Wystawa przedłużona do 19 października.
Paulina Pior
Paulina Pior to artystka wizualna, posługująca się głównie fotografią i malarstwem.
Absolwentka Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi. Jej strategia zasadza się na grach skojarzeniowych i reinterpretacji utrwalonych w naszej kulturze wizualnej motywów. Fascynuje ją zjawisko tworzenia narracji wizualnych, które balansują między rzeczywistością a subiektywnym doświadczeniem.
Artystka pracuje głównie z fotografią i malarstwem. Interesują ją relacje między obrazami – to, jak znaczenia się przenikają, nakładają i ścierają. Bada sposób, w jaki obrazy funkcjonują w relacji do siebie – jak ich znaczenia się przenikają, nakładają, a czasem podważają nawzajem. Coraz większą rolę w jej twórczości odgrywa refleksja nad statusem obrazu – zwłaszcza fotograficznego – jako nośnika doświadczenia. Obraz, który uchodzi za dokumentalny lub neutralny, okazuje się w jej ujęciu przestrzenią projekcji, w której ujawniają się napięcia między pamięcią, emocją a kulturowymi strategiami widzenia.
Jest laureatką Grand Prix 2. Triennale Malarstwa Studenckiego w Rzeszowie (2024). Brała udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w BWA w Bydgoszczy, MCSW „Elektrownia” w Radomiu, CSW „Znaki Czasu” w Toruniu, BWA w Rzeszowie, UMCS „Chatka Żaka” w Lublinie, Studio Bank w Warszawie.

Paulina Pior – Chairs II (akryl na płótnie, 100×80 cm, 2024) – praca artystki
![]()
Paulina Pior – Cables (akryl na płótnie, 92×73 cm, 2023) – praca artystki
